30 maja 2022

Job Shadowing nauczycieli we Włoszech – Rimini

Job Shadowing nauczycieli we Włoszech. Cele wyjazdu: Zapoznanie się z systemem kształcenia zawodowego we Włoszech. | Podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez ich udział w obserwacji zajęć informatycznych w Rimini. | Podniesienie kompetencji językowych nauczycieli. | Podniesienie kompetencji interpersonalnych i kompetencji technicznych nauczycieli. Mobilność została sfinansowana w ramach projektu Erasmus+ nr 2021-1-PL01-KA121-VET-000012124.

Dzień 1

„BUDAPESZT – W DRODZE DO RIMINII”. Pierwszy dzień minął nam na drodze i zwiedzaniu Budapesztu. Odwiedziliśmy najważniejsze miejsca związane z historią i kulturą Węgier. Statuę Wolności. Katedrę Św. Stefana. Budapeszteński pomnik Holokaustu. Budynek Parlamentu. Basztę Rybacką. Wizyta u naszych Bratanków była oczywiście okazją do spróbowania gulaszu z kluseczkami i spaceru wzdłuż Dunaju. Spacer po mieście był okazją do zapoznania się z historią Węgier. Przed nami kolejne godziny drogi do Riminii.

Dzień 2

Na początku pierwszego dnia naszej naszej wizyty poznaliśmy panią Agatę Kusak, która jest naszą “opiekunką”. Następnie udaliśmy się do Liceum prowadzonego przez fundację Karis. Dyrektor techniczny liceum Renato Laurita spotkał się z nami wraz ze swoją koleżanką odpowiedzialną za projekty europejskie. W pierwszej części naszego spotkania Renato opisał nam system kształcenia we Włoszech a przede wszystkim opisał system kształcenia zawodowego. Po krótkiej przerwie pan dyrektor Paweł Kuca opisał polski system edukacji a także wyświetlił prezentację na temat Zespołu Szkół Energetycznych. Kolejne minuty przeznaczyliśmy na obejrzenie szkoły i jej otoczenia. Szczególnie zaskoczyła nas “szkolna plaża”. Następnie spotkaliśmy się z uczniami ostatniej klasy liceum. Włoscy uczniowie pytali nas o wojnę na Ukrainie, o naszą szkołę, o to co do tej pory spodobało nam się we Włoszech. Wieczorem w restauracji pana Mario Papano zjedliśmy pyszną kolację z owocami morza. Pan Mario jest właścicielem restauracji, w której jemy a także hotelu, w którym nocujemy. Pani Agata opowiadała nam na Nasze pytania dotyczące włoskiego szkolnictwa.

Dzień 3

Po raz kolejny razem z panią Agatą odwiedziliśmy Liceum fundacji Keira. Pierwsza część naszych zajęć polegała na obserwacji lekcji informatyki poświęconej drukowi 3D.

Druga lekcja jakiej byliśmy świadkami to lekcja programowania. Poznaliśmy włoskie rozwiązania zarządzania komputerami uczniów.

Po południu razem z panią Agatą zwiedzaliśmy Rimini. To miasto obecnie kojarzy się przede wszystkim z turystyką, ale jego historia sięga czasów rzymskich, kiedy nazwyało się Ariminus. Obejrzeliśmy starożytny Łuk Augusta i Most Tyberiusza a także późniejsze zabytki.

Dzień 4

Czwartego dnia naszego pobytu odwiedziliśmy szkołę techniczną Istituto Professionale Statale Leon Battista Alberti. Szkoła jest odpowiednikiem naszego technikum. Najpierw zwiedziliśmy warsztaty mechaniczne i warsztaty napraw i serwisowania samochodów i motocykli.

Następnie pan Kuca przeprowadził lekcję w języku angielskim dotyczącą programowania w języku Python. Po przerwie pan Paweł przedstawił zebranym uczniom informacje o naszej szkole.

Po przerwie omówiliśmy z włoskim nauczycielem przeprowadzoną lekcję i podzieliliśmy się wzajemnie spostrzeżeniami.

Po południu pojechaliśmy pociągiem do Rawenny, która od lat słynie z mozaik w Katedrze i obiektach sakralnych z V wieku naszej ery.

Dzień 5

W piątym dniu ponownie odwiedziliśmy szkołę techniczną Istituto Professionale Statale Leon Battista Alberti. Tak jak w środę naszym opiekunem był sympatyczny nauczyciel przedmiotów zawodowych Marco Borra. Wizytę rozpoczeliśmy od zwiedzania i “porównywania” pracowni elektrycznej, elektronicznej, automatyki i informatycznej.

Pan Łapiński przeprowadził, krótką lekcję na temat pyGame, biblioteki Pythona do tworzenia gier i zaprezentował kilka przykładów.

Po południu pojechaliśmy sąsiedniego San Marino. Założenie San Marino na szczycie Monte Titano przypisuje się św. Marynowi w roku 301 n.e., miał on wedle legend skryć przed ówczesnymi prześladowcami chrześcijan.

Dzień 6

Dzień szósty, ale to niestety ostatni piąty z kolei dzień naszego pobytu w Rimini. Dziś odwiedziliśmy firmę Neon Rimini Group. Podczas wizyty zapoznaliśmy się z ofertą przedsiębiorstwa. Pracownik firmy przedstawił nam krok po kroku – jak powstaje reklama świetlna – od projektu na papierze do gotowgo produktu. Z panią Agatą i pracownikami firmy omówiliśmy możliwości praktyk naszych uczniów w Neon Rimini Group. Na koniec dyskutowaliśmy na temat kluczowych kompetencji w jakie powinni być wyposażeni uczniowie by odnajdywać się na współczesnym rynku pracy.

Popołudnie poświeciliśmy na 3 godzinne plażowanie.

Wieczorem spotkaliśmy się z panią Agatą i panem Mario Papano by podsumować naszą wizytę i nakreślić możliwe obszary współpracy.