W dniu 6 lutego 2019.r na lekcji języka polskiego w klasie 1ft miało miejsce nietypowe zdarzenie. Otóż uczniowie tej klasy mogli być świadkami przybycia na lekcję …średniowiecznego rycerza.
W jego rolę wcielił się Jakub Tomaka – uczeń tej klasy. Przyniósł on zbroję rycerską, hełm oraz rękawice wykorzystywane do rekonstrukcji historycznych. Kuba z chęcią przebrał się za średniowiecznego rycerza, pozował do zdjęć oraz pozwolił kolegom i koleżankom na obejrzenie, ubrań rycerskich”. Zainspirowana rycerzem, postanowiłam przeprowadzić wywiad z Kubą. A oto i on :
1.Skąd wziął się pomysł Twojego uczestnictwa w rekonstrukcjach? Czy była to pasja przekazana z ojca na syna ?
J.T : Zostałem zainspirowany przez ojca, to on wprowadził mnie w świat średniowiecza , w świat ćwiczeń i przestawiania rekonstrukcji . Śmiało więc mogę powiedzieć ,że jak najbardziej jest to pasja przekazywana z pokolenia na pokolenie , z ojca na syna.
2.Jak ciężka jest zbroja rycerska? Można w niej normalnie funkcjonować?
J.T : Waga zbroi rycerskiej jest różna. Rycerz (w tej roli rekonstrukcjonista) sam dobiera zbroję pod swoją budowę ciała tak ;aby mógł się w niej swobodnie przemieszczać na polu walki.
3.Jak długo trwają przygotowania do rekonstrukcji?
J.T : Przygotowania do rekonstrukcji trwają dość długo , planowanie i zbieranie ekipy ,ćwiczenia ról, treningi sprawności fizycznej trwają około 2 miesiące przed jej premierą publiczną.
4.Czy takie przygotowania wymagały od Ciebie dużej sprawności fizycznej i siły?
J.T : Tak owszem ,wymagały one ode mnie dużej sprawności fizycznej i siły ,często też uczyły mnie cierpliwości i pozwalały mi lepiej poznać samego siebie .Takie przygotowania w dużej mierze zależą tego, czego dotyczy dana rekonstrukcja , zaangażowania w to innych osób ,innych rekonstruktorów.
5.Czego Twoim zdaniem uczą takie rekonstrukcje ?
J.T : Takie rekonstrukcje uczą osoby zaangażowane w nią ,rekonstruktorów, pracy w grupie, odpowiedzialności nie tylko za siebie , a publiczności ,która z zachwytem nas ogląda pokazują życie ludzi z średniowiecza ,ideały rycerskie czy też walki, o których współcześni ludzie nie mają zbytnio pojęcia.
6. Która z nich była dla Ciebie najważniejsza? Opowiedz mi o niej.
J.T : Każda z rekonstrukcji, w których brałem udział miała coś w sobie, czegoś mnie nauczyła, dlatego też nie potrafię wybrać i opisać tylko jednej i odpowiedzieć dokładnie na to pytanie.
7. Co czułeś wychodząc na plan rekonstrukcji w pełnej zbroi rycerskiej?
J.T : Zazwyczaj wcielałem się w rolę giermka, a mój Ojciec z rolę rycerza . Czułem się jak giermkowie, o których nieraz słyszałem od reżysera. Próbowałem się zachowywać się jak giermek zgodnie
z wcześniej przygotowanym scenariuszem.
8.Utożsamiasz się, czerpiesz inspiracje z jakiegoś sławnego rycerza?
J.T : Szczerze mówiąc nie zdarza mi się raczej czerpać inspiracji z średniowiecznych rycerzy, lecz sądzę, że niektóre z ich wartości, jak honor czy odwaga są bardzo ciekawe i godne naśladowania
w dzisiejszym ,współczesnym świecie.
9. Słyszałam, że rekonstruktorzy zwiedzają cały kraj, by przeprowadzać rekonstrukcje. Zastanawia mnie, czy również zwiedzacie inne kraje, nie tylko Polskę?
J.T : Tak, dotychczas zdarzały się wyjazdy organizowane poza granice naszego państwa w celu utożsamienia się dokładniej z miejscem ,w którym odbywa się rekonstrukcja na dany temat .
10.Czy uważasz, że każdy współczesny chłopak mogły być rycerzem-rekonstrukcjonistą? Jakie cechy są potrzebne, by wykonywać ten zawód, dzielić się z innymi swoją pasją?
J.T : Uważam, że nie każdy ze współczesnych chłopaków mógłby stać się rekonstruktorem. Rekonstruowanie średniowiecza wymaga dużej cierpliwości, zaangażowania ,poświęcenia swojego wolnego czasu oraz wkładu finansowego z własnej strony.
Dziękuje za rozmowę i udzielenie mi wyczerpujących odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
Wywiad przeprowadziła: Katarzyna Gawor, uczennica kl.1 FT
Odpowiedzi udzielił : Jakub Tomaka ,rekonstruktor- giermek, uczeń kl. 1FT
Zdjęcia z wydarzenia udostępnił : Dominik Barłóg, uczeń kl. 1FT