7 marca 2019

Wywiad z rycerzem

W dniu 6 lutego 2019.r na lekcji języka polskiego w klasie 1ft miało miejsce nietypowe zdarzenie. Otóż  uczniowie tej klasy mogli być świadkami przybycia na lekcję …średniowiecznego rycerza.

W   jego rolę  wcielił się Jakub Tomaka – uczeń tej klasy. Przyniósł on zbroję rycerską, hełm oraz rękawice wykorzystywane do rekonstrukcji historycznych. Kuba  z chęcią przebrał się za średniowiecznego rycerza, pozował do zdjęć oraz pozwolił kolegom i koleżankom na obejrzenie, ubrań rycerskich”.  Zainspirowana rycerzem, postanowiłam przeprowadzić wywiad  z Kubą.  A oto i on  :

1.Skąd  wziął się pomysł Twojego uczestnictwa w rekonstrukcjach? Czy była to pasja przekazana z ojca na syna ?

J.T :  Zostałem zainspirowany przez ojca, to on wprowadził mnie w świat  średniowiecza , w świat ćwiczeń i przestawiania rekonstrukcji . Śmiało więc mogę powiedzieć ,że jak najbardziej  jest to pasja przekazywana z pokolenia na pokolenie , z ojca na syna.

2.Jak ciężka jest zbroja rycerska? Można w niej normalnie funkcjonować?

J.T  : Waga zbroi rycerskiej jest różna. Rycerz  (w tej roli rekonstrukcjonista)  sam dobiera zbroję pod swoją budowę ciała tak ;aby mógł się w niej swobodnie przemieszczać na polu walki.

3.Jak długo trwają przygotowania do rekonstrukcji?

J.T :  Przygotowania do rekonstrukcji trwają dość długo , planowanie i zbieranie ekipy ,ćwiczenia ról, treningi sprawności fizycznej trwają  około 2 miesiące  przed jej premierą publiczną.

4.Czy takie przygotowania wymagały od Ciebie dużej sprawności fizycznej i siły?

J.T  : Tak owszem ,wymagały one ode mnie dużej sprawności fizycznej i siły ,często też uczyły mnie cierpliwości i pozwalały mi lepiej poznać samego siebie .Takie przygotowania w dużej mierze zależą tego,  czego dotyczy dana rekonstrukcja , zaangażowania w to innych osób ,innych rekonstruktorów.

5.Czego Twoim zdaniem uczą takie rekonstrukcje ?

J.T :  Takie rekonstrukcje uczą  osoby zaangażowane w nią ,rekonstruktorów, pracy  w grupie, odpowiedzialności nie tylko za siebie , a publiczności ,która z zachwytem nas ogląda pokazują życie ludzi z średniowiecza ,ideały rycerskie czy też walki, o których współcześni ludzie nie mają zbytnio pojęcia.

6. Która z nich była dla Ciebie najważniejsza? Opowiedz mi o niej.

J.T :  Każda z rekonstrukcji, w których brałem udział  miała coś w sobie, czegoś mnie nauczyła, dlatego też nie potrafię wybrać i opisać tylko jednej i odpowiedzieć dokładnie na to pytanie.

7. Co czułeś wychodząc na plan rekonstrukcji w pełnej zbroi rycerskiej?

J.T  : Zazwyczaj wcielałem się w rolę giermka, a mój Ojciec z rolę rycerza . Czułem się jak giermkowie, o których nieraz słyszałem od reżysera. Próbowałem się zachowywać się jak giermek zgodnie

z wcześniej przygotowanym scenariuszem.

8.Utożsamiasz się, czerpiesz inspiracje z jakiegoś sławnego rycerza?

J.T  : Szczerze mówiąc nie zdarza mi się raczej  czerpać inspiracji z średniowiecznych  rycerzy, lecz sądzę, że niektóre z ich wartości, jak honor czy odwaga  są bardzo ciekawe i godne naśladowania

w dzisiejszym ,współczesnym świecie.

9. Słyszałam, że rekonstruktorzy zwiedzają cały kraj, by przeprowadzać rekonstrukcje. Zastanawia mnie, czy również zwiedzacie inne kraje, nie tylko Polskę?

J.T  : Tak,  dotychczas zdarzały  się wyjazdy  organizowane poza granice naszego państwa w celu utożsamienia się dokładniej z miejscem ,w którym odbywa się rekonstrukcja na dany temat .

10.Czy uważasz, że każdy współczesny chłopak mogły być rycerzem-rekonstrukcjonistą? Jakie cechy są potrzebne, by wykonywać ten zawód, dzielić się z innymi swoją pasją?

J.T :  Uważam, że nie każdy ze współczesnych  chłopaków mógłby stać się rekonstruktorem.  Rekonstruowanie średniowiecza wymaga dużej  cierpliwości, zaangażowania ,poświęcenia swojego wolnego czasu  oraz wkładu finansowego z własnej strony.

Dziękuje za rozmowę i udzielenie mi wyczerpujących odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

Wywiad przeprowadziła: Katarzyna Gawor, uczennica kl.1 FT

Odpowiedzi udzielił : Jakub Tomaka ,rekonstruktor- giermek, uczeń kl. 1FT

Zdjęcia z wydarzenia udostępnił : Dominik Barłóg, uczeń kl. 1FT